Vijesti Turizam i gospodarstvo

RAZGOVOR S ANDREJOM GAZDEK, DIREKTORICOM VODEĆE SAVJETODAVNE AGENCIJE ZA KINESKO TRŽIŠTE

Kinezi dobro znaju da je Dubrovnik glavni grad Sedam kraljevstava iz 'Igre prijestolja'

RAZGOVOR S ANDREJOM GAZDEK, DIREKTORICOM VODEĆE SAVJETODAVNE AGENCIJE ZA KINESKO TRŽIŠTE
Kinezi sve obavljaju putem mobilnih telefona, pa čak i prosjaci na cesti prikupljaju milodare putem aplikacija na pametnim telefonima80% kineskih turista putuje u vlastitom aranžmanu, ne preko agencijeZahtjeve za izdavanje vize podnose uglavnom turističke agencije za grupne posjete, pa smo i mi na taj način doživjeli kinesko turističko tržište, kao grupe starijih osoba koje putuju s vodičem. Zapravo smo dobili sasvim pogrešnu sliku o tom tržištu. Njih svega 20% putuje na taj način. Čak 80% kineskih turista su individualci koji sami organiziraju svoje putovanje, ali ih u našem slučaju obeshrabruje problem s izdavanjem viza.Danas svega 6% Kineza ima putovnicu, procjenjuje se da će ovaj postotak već u 2020. godini narasti na 14%, a to je od ukupne populacije kineskog stanovništva preko 200 milijuna ljudi koji žele putovati. Njihove brojke rastu nevjerojatnom brzinom
Dubrovnik je bio domaćin konferencije zemalja srednje i istočne Europe i Kine (16+1). Ovaj iznimni događaj, ali i porast broja kineskih turista, povod su razgovoru s Andrejom Gazdek, direktoricom konzultantske tvrtke ProConcept d.o.o., vodećom savjetodavnom agencijom za kinesko tržište. Tvrtka iz Zagreba inovativna je savjetodavna i projektantska tvrtka koja nudi primjenjiva rješenja specijalizirana za organizacijski i projektni menadžment za turizam i ugostiteljstvo.
Ekskluzivni su zastupnici globalne agencije za kreativno prevođenje i promociju na kineskom tržištu, tvrtke IPPWORLD, koja je prepoznala veliki potencijal ex YU zemalja za kinesko turističko tržište, te je vjerojatno jedina velika agencija na svijetu koja je svoju web stranicu prevela i na hrvatski jezik da bi njene usluge bile dostupne ovoj regiji.
 

Hrvatska je, prema izboru čitatelja kineskog izdanja američkog magazina Travel+Leisure, proglašena najpoželjnijom novom europskom destinacijom za kineske turiste u 2019. Otvoren je ured HTZ u Kini, snimani su razni TV prilozi i emisije u Hrvatskoj, posjećuju nas kineski influenceri, kineske tvrtke sve više pristižu na naše tržište, a 2019. godina je proglašena godinom kulture i turizma između Hrvatske i Kine. Slijedom svega ovoga, zabilježen je porast broja dolazaka kineskih turista u Hrvatsku i u Dubrovnik. Što to mi imamo što ih privlači?

- Hrvatska za Kinu predstavlja Europu i kolijevku civilizacije, prekrasan krajolik smješten između antičke Grčke i Staroga Rima. Kineze oduševljava lijepa priroda, oni vole posjećivati nacionalne parkove, parkove prirode. U njihovoj je kulturi sinergija s prirodom, to je sastavni dio života. Sigurno ste puno puta vidjeli grupe Kineza u parkovima kako vježbaju, to je to uživanje i prepuštanje, tjelesno i duhovno. Hrvatska je u novije doba u Kini prepoznata kao zemlja nogometa. Nogomet je kolektivni sport koji savršeno odgovara njihovom mentalitetu i filozofiji života. Konfucijanizam koji predstavlja zajedništvo i kolektivni nastup duboko je ukorijenjen u njihovu tradiciju i gene, pa su ih uspjesi naše reprezentacije oduševili i dodatno zainteresirali za našu zemlju.
 

Koje su prepreke još većem broju dolazaka turista iz Kine? Kinezima za ulazak u Hrvatsku treba viza, iako s Hrvatima surađuju i na (za nas) velikim projektima, kao što je izgradnja Pelješkog mosta. Nedostaju i izravni letovi između dviju zemalja, a nema ni vodiča, jelovnika i brošura na kineskom jeziku?

- U odnosu na kinesko turističko tržište zaista imamo nekoliko barijera koje moramo riješiti u kratkom roku. Potrebno je hitno riješiti pitanje izdavanja viza kineskim turistima. Vize se izdaju u Pekingu, ured je ograničenog kapaciteta i još uvijek se nije prilagodio povećanom broju zahtjeva za izdavanje viza. Osim što proces traje i do tri mjeseca, potrebno je pojednostaviti i proceduru, kao što su to učinile mnoge zemlje, otvorivši se na taj način kineskim turistima i kineskom kapitalu.
U 36 zemalja na svijetu Kinezi putuju bez vize, među tim zemljama je i Srbija koja je prošle godine, mjereno u postotku, imala najveći porast broja dolazaka kineskih gostiju od svih zemalja u svijetu. U 44 zemlje vize za kineske putnike izdaju se na dolaznoj zračnoj luci.
- Nemamo ni izravnu avionsku vezu s Kinom, koje u kratkom roku mogu povećati dolaske i preko 100 posto. Tu je i jezična barijera i vidljivost na kineskom turističkom tržištu. Koliko web stranica naših turističkih i ugostiteljskih tvrtki ima prijevod i na kineski jezik? Mislim da ih u Hrvatskoj, na žalost, možemo nabrojati na prste jedne ruke. Veliki broj Kineza ne zna engleski jezik ili se njime služi vrlo slabo. Svjesni smo te jezične barijere, ali po tom pitanju ništa ne poduzimamo. Nama je sasvim logično prevesti web stranicu na češki jezik, ali o kineskom ne razmišljamo. Nigdje nikakvog znaka, putokaza, ničega na kineskom jeziku. Nismo dobri domaćini. Kako nemamo web stranice prevedene na kineski, tako se niti ne oglašavamo na kineskom tržištu.
- Nedavno smo u Zagrebu održali Prvu regionalnu B2B konferenciju o kineskom turističkom tržištu i u tijeku priprema za konferenciju zvali su nas mnogi zainteresirani za dolazak na konferenciju s gotovo univerzalnim pitanjem - 'Hoće li na konferenciji biti i kineske turističke agencije?'. To pitanje pokazuje da ne znamo ništa o tom tržištu i da se nemamo namjeru prilagoditi. Odgovor je bio 'ne' jer 80% kineskih turista putuje u vlastitom aranžmanu, ne preko agencije! Njima se moramo okrenuti, a možemo pokazati i kako. Prevedite svoje promotivne materijale i web stranice na kineski jezik i oglašavajte se izravno na kineskom tržištu! Učinite to na isti način kao što prodajete svoje usluge na njemačkom ili slovenskom tržištu. Budite vidljivi!
 

Kinezi su u svijetu 'izbili' na prvo mjesto po potrošnji svojih turista. Kakvi su Kinezi kao turisti u usporedbi s drugim nacionalnostima? Po čemu su specifični, što im je važno? Navodno je riječ o potpuno drugačijem profilu gostiju koji putuju cijelu godinu, što bi pozitivno utjecalo na produženje sezone u Hrvatskoj i u Dubrovniku?

- Kineski turisti su u 2018. godini potrošili više od 300 milijardi dolara na svojim putovanjima, dok su američki turisti, drugi na svijetu po potrošnji, potrošili nešto manje od 150 milijardi dolara. Prosječna pojedinačna potrošnja po putovanju iznosi gotovo 6.000 američkih dolara. Naravno da je u to uključena i avionska karta, ali još uvijek ostaje oko 5.000 dolara koje potroše na putovanju koje traje 7 do 10 dana, dakle preko 500 dolara dnevno. To su izvanredne brojke, pogotovo ako ih usporedimo s prosječnom potrošnjom turista u Hrvatskoj koja iznosi 79 eura dnevno (podatak iz TOMAS istraživanja za 2017.)
- Kineskim turistima je jako važno da se osjećaju dobrodošlima. Oni izbjegavaju destinacije koje imaju politički konflikt s Kinom. Kako je Trump zaoštrio svoju retoriku prema Kini, tako je i opao broj Kineza koji putuju u Ameriku. Izrazi dobrodošlice mogu se pokazati na više načina. Prvi i najvažniji izraz dobrodošlice je pružiti informacije na kineskom jeziku. Trebamo im pokazati da poštujemo njihove navike i ono što vole, pa ćemo ih tako dočekati s bogatim doručkom u kojemu ima i dio kineskih jela, jer je doručak za njih daleko najvažniji obrok u danu. U hotelskim sobama žele imati papuče. Vidjeli ste sigurno puno puta da cipele znaju ostaviti na hotelskom hodniku. Nemaju naviku sa sobom nositi kaladont, očekuju da će ih dočekati u hotelskoj sobi.
- Njihova kultura komunikacije drugačija je od naše. Vrlo su glasni za stolom, mljackaju i podriguju. Što je veća buka za stolom, to znači da su zadovoljniji.
- Većinu njih ne zanima ni kupanje ni sunčanje, većina njih ne zna plivati. Žele vidjeti prirodne ljepote i atrakcije, mjesta zanimljivih događaja, filmske lokacije, zanimljive povijesne spomenike, kroz putovanje se žele educirati. Glad za znanjem kod njih je jako izražena.
- Dubrovnik im je posebno interesantan zbog serije 'Igre prijestolja'. Koliko je ta serija kod njih popularna, govori i činjenica da uskoro na tržište izlazi i igrica s istom tematikom, a koju razvija Yoozoo Games, vodeći kineski programer za interaktivne zabavne sadržaje s licencom Warner Bros. Igrica se odvija na lokacijama serije Igre prijestolja i to će dodatno značajno promovirati Dubrovnik kao destinaciju kod Kineza. Dubrovčanima jako puno toga ide na ruku, samo trebaju to znati iskoristiti u pravom trenutku i na pravi način.
- Njihove glavne sezone putovanja su oko kineske nove godine, koncem siječnja ili početkom veljače i za praznik nezavisnosti početkom listopada. Da bismo ih privukli da dođu u većem broju u to vrijeme, potrebno je pokrenuti promotivne kampanje najkasnije četiri mjeseca prije, u trenutku kada planiraju putovanje. Uspjeh neće izostati. Time smo već produžili sezonu na način da je ranije započela i kasnije završila. Međutim, Kinezi u stvarnosti putuju cijelu godinu. Pitanje je samo jesmo li mi spremni raditi cijelu godinu? Naš turistički sektor jako puno priča o tome, ali prave spremnosti za rad kroz cijelu godinu zapravo nema. Da to zaista želimo, već bi se dogodilo.
 

Kako se educirati o željama i potrebama kineskih turista te kako ih spojiti s našim načinom života?

- Uoči kineske nove godine izdali smo najnoviji i najopsežniji insajderski izvještaj objavljen iza 2001., nakon što se Kina pridružila WTO, s pogledom na kinesko moderno izlazno turističko tržište.
- U tom smo dokumentu vrlo nesebično dali tržištu pregled kineske kulture i običaja, te načina života. Kinezi su vrlo skroman, ali istovremeno i vrlo ponosan narod. Njihova velika želja za putovanjima u skladu je s njihovim velikim napretkom u posljednjih 30 godina. Žele vidjeti, žele naučiti, žele napredovati. Želja je tolika da ih ništa ne može zaustaviti. Moramo prihvatiti tu činjenicu i iz nje kreirati i otvoriti seriju potencijala za osobni napredak i uz to za pozitivne odnose s tim predivnim narodom.
 

Što trebaju učiniti turističke i ugostiteljske tvrtke kako bi se promovirale na kineskom tržištu, s obzirom da su google i zapadnjačke društvene mreže u Kini zabranjene? Kako Kinezi dolaze do informacija o destinacijama na koje žele putovati? Vladaju li, po Vašim iskustvima, stranim jezicima, poglavito engleskim?

- Osnovni preduvjet za oglašavanje na kineskom turističkom tržištu je biti jezično vidljiv. Prevedite svoje promotivne sadržaje na kineski jezik. Pri tome vodite brigu o tome da pretvaranje engleskog jezika u kineski nije moguće putem online prevoditelja i prevoditelja koji nisu ujedno i copywriteri koji dobro poznaju sektore i djelatnost turizma. Ne zaboravite da Kinezi pišu u znakovima i doslovni prijevodi nisu mogući. Trebate kreativne prijevode kako biste prenijeli doživljaje koje želite prodati na pravi način. Turizam su doživljaji. Tehnički prijevodi neće imati nikakav učinak.
- Oglašavanje na kineskom tržištu ima iste principe kao i oglašavanje na bilo kojem drugom tržištu, društvene mreže i influenceri su definitivno ključne točke za promociju. Razlika je u tome što kinesko tržište ne dozvoljava pristup internet prostoru Kine zapadnjačkim tražilicama (Google, Yahoo,...) i zapadnjačkim društvenim mrežama (Facebook, twitter, instagram, youtube,...). Kao pandan našem internet prostoru, Kinezi su razvili vlastite tražilice i vlastite društvene mreže.
- Digitalizacija u svim sferama života jedan je od ključnih ciljeva kineske vlade. U kratkom roku Kina je postala mobilna nacija broj 1 na svijetu. Kinezi sve obavljaju putem mobilnih telefona, pa čak i prosjaci na cesti prikupljaju milodare putem aplikacija na pametnim telefonima. Kinezi su daleko ispred ostalog razvijenog svijeta u korištenju digitalnih rješenja.
- Sve informacije o putovanjima i destinacijama koje žele posjetiti pronalaze putem pametnih telefona. Moramo biti prisutni u internet prostoru u kojemu se oni kreću. Oglasite se na popularnim društvenim mrežama. Čudno nam zvuči, ali prosječan Kinez dnevno koristi više od 200 raznih aplikacija, u koje su uključene i društvene mreže. Neka Vaš oglas iskoči iz poznatih aplikacija za putovanja, pandanima Tripadvisora i sličnih.
- Oglašavanje na kineskom tržištu možete pokrenuti putem specijaliziranih agencija koje imaju odobrenje za promociju. Procedura je jednostavna ako se obratite specijaliziranim servisima, a koje nudimo i mi u ProConceptu.
- Ekonomska i geopolitička zbivanja u našem neposrednom okruženju previše utječu na naše turističke rezultate iz sezone u sezonu. Kinesko turističko tržište je stabilno u smislu rasta. Cijena naših usluga njima je prihvatljiva i nije presudna u donošenju odluke hoće li posjetiti Hrvatsku. Njihova potrošnja je privlačna. Njihova putovanja ne podliježu sezonama, što je još privlačnije. Oni su miroljubiv i prijateljski narod, što nam je također izuzetno važno. Potrebno je samo malo truda i par koraka kako bismo ostvarili nezapamćeni rast broja kineskih turista u Hrvatskoj i to kroz cijelu godinu i na cijelom području Hrvatske.

Svaki dan učiš nešto novo
Popularnost Hrvatske kao odredišta za snimanja ne jenjava. Iznimno popularan
kineski reality show 'Svaki dan učiš nešto novo' sniman je u Hrvatskoj. U njemu
su se pojavile kineske zvijezde, ali i hrvatski glazbenici, primjerice violončelistica
Ana Rucner i pijanist Maksim Mrvica. Bila je to jedna od najgledanijih emisija u
Kini, koja se inače redovito gleda u više od 300 milijuna kućanstava.

Hrvati poznati u Kini
Mnogi Hrvati u Kini su poznate osobe i to zahvaljujući sudjelovanju u promidžbenim porukama. Pjevačice poput Jelene Rozge i Lane Jurčević pojavljuju se u kineskim reality shoowima i drugim TV emisijama. U Kini su popularni i nogometni izbornik Miroslav Ćiro Blažević, te kuhar Zlatko Puntijar koji često pokazuje kako otvoriti bocu pjenušca sabljom. Hrvatski plasman u finale zadnjeg Svjetskog nogometnog prvenstva privukao je veliku pozornost kineskih entuzijasta. Prema podacima tvrtke Ctrip, broj pretraživanja hotela u Hrvatskoj skočio je za gotovo 300%. Cijena povratne karta između Pekinga i Zagreba prošlog se kolovoza udvostručila na 9500 juana (1420 dolara).

Naslovnica Turizam i gospodarstvo

Najčitanije

Odustali pred ciljem, ali ne žale

Odustali pred ciljem, ali ne žale
Ova grupa mladih turista stigla je sa sjevera Europe, iz Poljske. To su autostoperi kojima je cilj što brži dola...
Odustali pred ciljem, ali ne žale

Prodani Dubrovački vrtovi sunca!

Prodani Dubrovački vrtovi sunca!
Dubrovački vrtovi sunca u Orašcu imaju novog vlasnika, kinesku korporaciju HNA Tourism group. Potkraj rujna fina...
Prodani Dubrovački vrtovi sunca!

Najnovije