Vijesti Kultura

PRVI DIO DRUGOG FESTIVALA STRADUN CLASSIC

Hvala za program i izvedbe kakve rijetko čujemo!

PRVI DIO DRUGOG FESTIVALA STRADUN CLASSIC
Prva tri koncerta festivala Stradun Classic pretvorila su Knežev dvor u mjesto okupljanja vrhunskih umjetnika u izvedbama netipično koncipiranog programa

Jedan tjedan inače bogate i kvalitetne dubrovačke glazbene jeseni u Kneževom dvoru, od prošle godine pripada i Festivalu Stradun Classic. Festival djeluje pod okriljem DSO-a, a idejna mu je začetnica klarinetistica Marija Pavlović. Ove godine ga čini pet koncerata na kojima sudjeluju brojni vrsni glazbenici.

„Slavenska večer“ i praizvedba Rogowskog

Prvi se zvao Slavenska večer i imao je posebnu emotivnu i muzikološku težinu. Naime, zanimljivo koncipirani program zaboravu je oteo djelo na čiju se praizvedbu čekalo 73 godine. A sve to u interpretaciji odličnih: mezzosopranistice Renate Pokupić, violinista Daniela Rowlanda, dirigenta Darrella Anga i Dubrovačkog simfonijskog orkestra.

Koncert je započeo Idilom B.Berse. Singapurski dirigent Darrell Ang je na osebujan način pročitao skladbu te je iz članova Orkestra izvukao nadahnutu interpretaciju. Potom je Renata Pokupić otpjevala izbor od četiri Biblijske pjesme A. Dvořaka. Sugestivna i jasna, muzikalna i uživljena, slikovito nas je vodila kroz sadržaj. Zatim smo čuli Papandopulov Hommage á Sorkočević. Napisano 1985.godine, ovo je djelo posvećeno Umjetničkoj školi Luke Sorkočevića. Živopisna tri stavka u kojima se maštovito i zanimljivo isprepliću Sorkočevićevi motivi i Papandopulova duhovitost, izazvali su oduševljenje brojne publike.



Na početku drugog dijela publici su se obratili gospoda Damir Milat, ravnatelj Orkestra, i Vido Peručić, osoba koja je spletom okolnosti došla do zagubljene partiture čijoj smo praizvedbi nazočili. A radi se o Violinskom koncertu „Bucolique“ poljskog skladatelja L. M. Rogowskog. Rogowski je došao u Dubrovnik 1926. godine na kratki odmor. I u njemu je ostao do svoje smrti 1954.godine. Živio je u Svetom Jakovu - iz kojega se pruža čaroban pogled i na Grad i na Lokrum. I taj se pogled pretočio u mnoga njegova djela. Rogowski je svoj glazbeni opus ostavio dubrovačkom arhivu. Ali, rukopis Violinskog koncerta se zagubio. Ipak, priča ima sretan završetak. Note su pronađene i redigirao ih je gospodin Felix Spiller. Praizvedeni Koncert bogat je koloritom i smionim harmonijama, melodije su raskošne a tehnički i stilski vrlo je zahtijevan. Solist Rowland svojim nas je sviranjem potpuno očarao, a Orkestar, pod palicom Anga, bio mu je poticajan partner. I zaista se u Dvoru osjećalo posebno uzbuđenje. Prva izvedba djela skladanog prije 73 godine izazvala je strahopoštovanje. Violinist Rowland je, kako nam je rekao, oduševljen ovim Koncertom. Ali i Dubrovnikom u kojemu bi se, baš poput Rogowskog, mogao zadržati duže nego je planirao.

Članovi DSO-a u komornim sastavima

Druga večer Festivala okupila je petnaest izvođača. Među umjetnicima Festivala bili su Marija Pavlović, klarinet, Martina Filjak, klavir, D.Rowland, violina, Monika Leskovar, violončelo, Zoran Marković, kontrabas, Tom Owen, oboa, Pieter Nuytten, fagot, te Radovan Vlatković i Boštjan Lipovšek, rog. A budući da Festival angažira i dubrovačke izvođače, od članova DSO-a nastupili su Mirabai Weismehl Rosenfeld, violina, Šimun Končić, viola, Renata Santini Glavinović, oboa, Stijepo Medo, klarinet, Matija Novaković, fagot, Toni Kursar, rog.

Schumannov Klavirski trio br.3 u g-molu op.110 (Filjak, Rowland, Leskovar) zračio je ljepotom komornog zajedništva i profinjenošću fraziranja. Posebno istaknimo prožimanje dionica koje nam je pažnju držalo u svakom trenutku. Gudački trio češkog skladatelja G.Kleina (Weismehl Rosenfeld, Končić, Leskovar) također je protekao u duhu jedinstvenog komornog muziciranja. Dobro odmjerenog hoda i nadasve usklađenosti u intenzitetima i izričaju, izazvao je snažan dojam, podcrtan činjenicom da je skladan u koncentracijskom logoru kojega skladatelj nije preživio.



Dvořakova Serenada za puhače, violončelo i kontrabas u d-molu op.44 (Owen, Santini Glavinović, Nuytten, Novaković, Vlatković, Kursar, Lipovšek, Leskovar, Marković, Pavlović i Medo) na moćan je način zaokružila ovaj koncert. Pa smo, kao i svake večeri, Knežev dvor mogli napustiti s osmijehom na licu i zadovoljstvom u srcu. Jer, zaista je privilegija uživati slušajući probrana i rijetko izvođena djela u vrhunskim izvedbama.

„Serenata za Renatu“

Parafrazirajući naslov skladbe izvedene na samom kraju – Nielsenova Serenata in Vano - izvođači su drugu komornu večer posvetili Renati Pokupić sa željom da što prije ozdravi. Ona se, naime, razboljela nakon prvog nastupa. A kroz ovaj se koncert, kako smo doznali u nastavku obraćanja Marije Pavlović publici, provlačio nordijski ugođaj.

Händelovu Passacaglia u g-molu koju je obradio J.Halvorsen, izveli su violinist Daniel Rowland i violončelistica Maja Bogdanović. Njihovi instrumenti su se čudesno spajali u svojim bojama, a posebno nas je fascinirala usklađenost u dinamičkim gradacijama. U svakoj su komponenti jednako intenzivni, pa je izgledalo je kao da Rowland i Bogdanović dišu zajedno. Griegovu Violinsku sonatu br.2 u G-duru op.13 interpretirali su violinistica Vineta Sareika i Martina Filjak. Sareikasvira suvereno, muzikalno i dominantno, a Filjak je uvijek na visini zadatka, i kao solistica i kao partnerica. I uvijek uživljena, i uvijek usredotočena. Skladbu Castillo interior skladatelja P.Vasksa izveli su Rowland i Bogdanović. Inače, Vasks je bio gost ovogodišnjeg Rowlandovog festivala u Nizozemskoj. I opet je ovaj duo pokazao začuđujuću usklađenost i u temperamentu i u tonskom i stilskom uobličavanju.



Skladbom Dore Pejačević započeo je drugi dio večeri. Riječ je o Klavirskom triju u C-duru op.29 kojega je za klarinet, violončelo i klavir obradio G.Sollima. Pavlović, Leskovar i Filjak su umjetnice koje inače zajedno muziciraju. I to se iskustvo osjećalo u svakom trenutku. Pa možemo uputiti samo riječi hvale.

A za kraj već spomenuta Nielsenova Serenata in Vano pisana za kvintet, okupila je M.Pavlović, R.Vlatkovića, P.Nuyttena, M.Leskovar i Z.Markovića. Dugotrajan pljesak i brojni povici „Bravo“ dolazili su sa svih strana, i od festivalske publike ali i od umjetnika okupljenih na ovom Festivalu. Jer, onaj tko nije na podiju - taj je u gledalištu! Zajedništvo u glazbi gradi se i na takav način, uzajamnog poštivanja i podrške!

 

loading...
Naslovnica Kultura

Najčitanije

Najnovije